tisdag 23 mars 2010

Vi vill ha strejk !

Många av dom jag pratat med vill strejka ! Trorts att dom förlorar på det ekonomiskt så vill dom använda det yttersta vapen fackföreningsrörelsen har.

Jag tror jag förstår varför.

Under dom senaste åren har industrin trimmats såpass att det är bara eliten som klarar av att i längden arbeta på det sätt som förväntas. Det kan inte vara många som håller fysiskt och psykiskt fram till pension och det tror jag många på arbetsplatser runt om i Sverige känner, men dom hittar inte ord för det. Arbetsmiljö prioriteras bort för att maximera vinster och aktieutdelning. Att hålla aktieägarna glada är det yttersta målet. Visst finns det skyddsombud och skyddskomitteér på väldigt många företag men hur bedömmer man den stress som finns på många arbetsplatser idag ? Skyddsombuden gör ett fantastiskt arbete men i det långa loppet med små steg av förändring tar arbetsivarna ytterligare steg för att arbetarna ska ta mer ansvar och vara mer flexibla. Vem tjänar på att du är flexibel ? Att vara flexibel är att göra fler saker på samma tid !

Därför tror jag strejklusten är stor. Strejk låter den lilla arbetaren för en gångs skull känna att dom har makt att påverka på riktigt, att hämnas på arbetsgivaren. Dom som säger att dom vet mycket brukar påpeka att strejk inte är lönsamt för någon.

Jag har inte kommit fram till vad jag tycker men det ska bli intressant att följa utvecklingen och jag blir inte ledsen om LO flyttar fram sina positioner ett par steg, som vi tappat på senare år.

Och tack alla ni som in i det sista försöker förhandla mot en part så nonchalant och verklighetsfrånvänd, jag hade nog tröttnat och blivit förbannad för länge sen !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar