torsdag 12 augusti 2010

Replik !

Mitt inlägg i Rut debatten (Rut och Rot) som jag publicerat här tidigare fick respons från självadte Riksdagshuset !
Där påpekades att Hans Tilly var för och att Hsb hade en undersökning som visade att Rut var uppskattat av medlemmarna. Tyvärr finns inte min lokaltidning på nätet så jag kan inte länka dit.

Men så här blir mitt svar:

Replik till Anniqa Carlsson PD 20100812

Först måste jag tacka för att min insändare i en lokaltidning utan nätupplaga uppmärksammas ända upp till Stockholm. Det oroväckande är väl att Centern lokalt inte reagerar men dom kanske behöver din hjälp ?

Den undersökning jag hänvisar till är:

"Det är mycket ovanligt med hushållsnära tjänster bland personer med låg inkomst. Halva befolkningen (20 år och äldre) hade 2008 en årsinkomst under 200 000 kronor. Av dem var det endast 6 promille som hade denna skattereduktion. Bland de fem procent av befolkningen som hade över en halv miljon i årsinkomst var det däremot betydligt vanligare. Drygt sju procent av dem hade skattereduktion för hushållsnära tjänster."
(källa scb Nr 2010:27)

Att hänvisa till en undersökning där människor kan tänka sig att använda är ju bara att förvilla. Det är bara en fortsättning på Alliansens trixande med siffror och halvsanningar.Dessutom kan man läsa om det stöd för Rut-avdrag som Hsb uttalar på sin hemsida. Dessutom varnar dom för en rödgrön valseger ! Sådana undersökningar kan man ju fundera över värdet på !

Självklart ger det jobb ! Självklart ger det skatteintäkter ! Poängen är inte ekonomisk utan ideologisk. Med ett begränsat antal kronor och ören,hur ska vi fördela dessa ?
Varför är skattepengar från Rut-avdrag finare än skattepengar från en undersköterska ? Varför är det bättre att gynna den som städar hos dom som har råd att låta bli, istället för att kommunerna har råd att ge medborgarna den service som dom behöver ?

Att som Hans Tilly svara att försäkringsskydd och A-kassa är viktigt kan man självklart bara hålla med. Jag vill att dom ska ha kollektivavtal också !

Att i denna debatt slänga sig med olika undersökningar och siffror kan jag inte rättvist delta i då jag inte har den stab av sakkunniga som en riksdagsledamot har. Därför kommer jag inte kommentera några mer sådana inlägg. Om någon däremot vill diskutera den ideologiska skillnaden mellan blocken så finns jag här till 19 september 2010 då vi byter regering !

Tobias Holmberg ers Bun och fullmäktigekandidat (S)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar