torsdag 5 augusti 2010

rut och rot

Skillnaden mellan Rut och Rot-avdrag är inte så komplicerad som alliansen vill ge sken av. Att som Maud Olofsson fråga varför det är ok att sätta in ett fönster men inte att putsa det som hon slänger ur sig när Mona Sahlin ifrågasätter är bara en dimmridå. Att införa Rot-avdrag är ett riktigt bra verktyg när vi har lågkonjuktur som ser till att människor reparerar, bygger om och bygger till. Detta kallas förtida uttag av kapital. Dessa saker hade i många fall gjorts förr eller senare.Med ekonomiskt bidrag stimuleras fastighetsägare att tidigarelägga sina planer.

Socialdemokraterna har inga planer på att ta bort Rot-avdraget 2011 utan vill istället utöka det till att även omfatta hyreshus-ägarna som även dom skulle kunna förbättra sina hus

Rut å andra sidan är ett bidrag för den välbeställde som vill unna sig lite ledigt istället för att städa och putsa. Vilka som utnyttjat Rut-avdrag finns att titta på i SCB´s statistik. Dessutom skapas en sektor av låglönejobb. Vem kommer utnyttja tjänsterna när bidraget försvinner ? Eller är det en statlig förmån för välbesuttna medborgare ?

Socialdemokraterna vill satsa dessa Rut-pengar på offentlig sektor så att barnen på våra skolor och förskolor kan få en bra och kvalitativ start på sina liv.

Sedan har dom ju en viss skillnad i kunskap och utförande.

Jag har hört
-Älskling kan du putsa fönstern på undervåningen några gånger.

Jag har aldrig hört
-Älskling kan du byta fönster på undervåningen

Rött nytt 2010

15 kommentarer:

  1. Under perioden 1 juli 2009 till 3 mars 2010 har cirka 156 500 använt RUT, vilket uppräknat till helårsbasis skulle innebära en ökning med över 150 procent jämfört med 2008. Är samtliga dessa höginkomsttagare? Höginkomsttagare kör oftare bilen till jobbet istället för att åka kommunalt, skall vi avskaffa bilavdraget?
    Tjänsterna kommer att användas av en blandning av populationen om RUT försvinner. Dock kommer inte dessa pengar att passera genom systemet, om du förstår vad jag menar. RUT avdraget har fått en bransch att växa från i princip 0 till 2 miljarder på 2,5 år. Att tro att RUT inte genererat vita inkomster, trygghet för många i form av jobb, pension och försäkring är enbart naivt att tro.
    Att sedan tycka att det är okey att subventionera ett jobb som tex byta ett handtag på en dörr, måla om ett sovrum eller annat som gemene man kan utföra, medan det emellertid INTE är okey att subventioner enligt RUT, är på gränsen till sexistiskt. Varför skall en mansdominerad bransch gynnas på detta sätt? En bransch där lönerna dessutom ligger på nästan det dubbla i genomsnitt, vilket är nästa kapitel.
    Vidare har vi Gudrun Schyman, som står i spetsen mot RUT, visat sig använda RUT. Att säga att hon får använda det om hon vill, om möjligheten nu finns, är som att säga att det är okey om hon beställer "roliga" substanser på nätet bara de är lagliga. Man skall väl föregå med gott exempel, och inte kasta spjut i kuvös?
    "– Jag ser ingen motsättning i det." säger hon. Men hon har väl inte alltid tagit rätt beslut?.

    För att sammanfatta bör man se på avdragen om de är kostnadsneutrala för staten eller inte, visar det sig att det innebär kostnader som staten får bära så kan avdragen diskuteras.
    En litet enkelt räkneexempel:
    STÄD AB debiterar 350 SEK per timma. 50 % av detta, dvs. 175 kr faktureras kunden, resterande hälft betalas ut från Skatteverket.
    Genom arbetsgivaravgift, inkomstskatt och moms genererar STÄD AB 222 kronor per arbetad timma direkt till staten. Genom att dra ifrån de av Skatteverket utbetalade 175 kronor från de genererade 222 kronorna ger det en vinst till statskassan på 47 kronor för varje arbetad timma.
    Om det dessutom är så att företaget anställt en arbetslös för denna tjänst så är vinsterna för staten större, vilket inte är omöjligt då branschen vuxit med 11000 nya jobb, enligt Ulf Lindberg på Almega.

    Du hänvisar till SCB:
    Av de 92 465 personer som använde RUT-avdraget år 2008 har 22 338 personer (24,2 procent) en månadslön på högst 16.400 kr, och 26 993 personer (29,2 procent) en inkomst på 40.900 kr/mån eller mer. Bland dem med löner mellan detta spann använde 43 134 personer (46,6 procent) RUT-avdraget.
    Jag tycker detta verkar jämt fördelat.

    /Andreas

    SvaraRadera
  2. Svar Andreas// Kul att du orkar ta dig tid med så mycket siffror och jämförelser. Om du källhänvisar så ska jag läsa dom. Alliansförespråkare har en tendens att skriva vad dom hört utan att kolla att fakta verkligen stämmer,men du kan säkert ha rätt i dina siffror. Mitt och mångas stora problem är inte bara att det gynnar ett fåtal utan hur dom pengarna kunnat användas smartare. Att säga till en välfärdsarbetare som precis blivit av med jobbet att pengarna behövs för att vissa anser att inte ska städa själva känns förjävligt helt enkelt. Men som sagt skriv lite källhänvisningar så lovar jag att titta, annars anser jag diskussionen vara slut.

    SvaraRadera
  3. Ingen har sagt att jag är en alliansförespråkare, och sedan verkar det konstigt att du kan slänga ur dig en sådan kommentar och dra alla över en kam. Gör du på detta sätt även i andra diskussioner eller debatter, eller är det bara i denna?
    /Andreas

    SvaraRadera
  4. Nä du är nog syndikalist ;-). Och på min blogg antar jag att jag kan "slänga ur mig saker". Källhänvisningarna kan du plocka fram istället för att försöka dribbla bort korten !

    SvaraRadera
  5. Så i valfritt forum så kan du säga vad helst du finner lämpligt? Finner det ytterst anmärkningsvärt att uttrycka sig olika beroende på forum.
    Om du önskar källhänvisningar på mitt inlägg så tycker jag nog att du kan presentera detsamma för ditt eget.
    Exempel på mina källor: Gudrun Schyman ;)
    Almega, SCB, Företagarna.

    SvaraRadera
  6. Att namedroppa lite är bara pinsamt. Lite måste väl du gått i skolan så du vet hur man hänvisar till källa. Återkom gärna med detta annars kan du skriva dina kommentarer någon annanstans.

    SvaraRadera
  7. Oj!
    Skall lämna din blogg ifred så att du kan få säga dina åsikter utan att någon säger emot. Förstår att du håller dig till detta forum.
    Vill inte sjunka ner till samma låga nivå.
    Tack för visat intresse och lycka till i framtiden.
    /Andreas

    SvaraRadera
  8. Andreas du får jättegärna skriva kommentarer om du kan styrka dina påståenden men hittills så skämmer du bara ut dig.Mina påståenden grundar sig på scb Nr 2010:27. Var grundar sig dina? Och åsikterna du kommer med är jätteintressanta ! Problemet är att när jag vill veta varifrån du får informationen så börjar du skriva om att jag inte får skriva vad jag vill på min blogg ! Starta en Rut-blogg där du berättar om dess föträfflighet så ska jag kommentera och ifrågasätta. Då vill du troligtvis veta hur jag fått dessa siffrorna och då ska jag kunna styrka mina siffror och fakta. Åsikt är en sak men statistik är en annan.Hoppas du inte får orera oemotsagd utan bevis någon annanstans heller.Hoppas dina ömma tår klarar detta. Detta forum är för mig ett sätt att träna att skriva, jag finns på fler forum !!!

    SvaraRadera
  9. "Det är mycket ovanligt med hushållsnära tjänster bland personer med låg inkomst. Halva befolkningen (20 år och äldre) hade 2008 en årsinkomst under 200 000 kronor. Av dem var det endast 6 promille som hade denna skattereduktion. Bland de fem procent av befolkningen som hade över en halv miljon i årsinkomst var det däremot betydligt vanligare. Drygt sju procent av dem hade skattereduktion för hushållsnära tjänster."
    (källa scb Nr 2010:27)

    SvaraRadera
  10. Du gillar SCBs statistik så vet du väl om att det hushållet som har procentuellt mest RUT avdrag för hushållsnära tjänster är ensamma kvinnliga ålderspensionärer? Samt att fler kvinnor än män utnyttjar RUT avdrag.
    källa: http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0001_2009K02_TI_12_A05TI0902.pdf

    När man har en hand i frysen och den andra på en varm platta så säger statistiken att man har det bekvämt. Är det inte så?

    Enligt SCBs tabell "Beskattningsbar förvärvsinkomst (antal personer, medelvärden, median och totalsumma) i riket efter kön, ålder och inkomstklass. År 2000-2008" så är det 1882940 personer som tjänar från 1-200000 SEK per år och 3164079 personer som tjänar 2000000 och mer. I åldrarna 20-64 år. Det betyder att 62,7 procent tjänar mer än 200 000 SEK. Om man sedan tar bort studenter som inte hunnit ut i arbetslivet så kommer denna siffra att förskjutas ytterliggare. Stämmer inte detta?

    Du är också medveten om att SCB 2010:27 grundar sig på uppgifter från 2008? Sedan 2008 har användningen av RUT ökat markant.

    /Andreas

    SvaraRadera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  12. Och slutligen skall även Mona Sahlin få komma till tals:

    "Men alla kan ju inte ha råd att använda denna service, invänder då många. Nej, det är sant. Men skall det inte finnas alls då? Alla har inte råd eller lust eller möjlighet att gå på Operan heller att köpa bil, bo i hus eller skaffa en dator. Skall det då inte få förekomma alls? Dessutom vet vi vilken stor svart marknad detta med hemarbete är idag.

    Det som kan göra en del av denna marknad vit är bra. Ju fler som inte tvingas bli utnyttjade av människor som inte betalar försäkringar eller arbetsgivaravgifter, desto bättre. Och dessutom finns ett sällan uppmärksammat könsperspektiv på debatten. Att skattesubventionera en byggnadsarbetare som bygger om köket är helt okej. Men att subventionera (hjälpa) ett företag som anställer en städerska att städa i samma kök är förkastligt. Jag har aldrig hört någon kalla byggnadskillen för dräng. Men städerskan blir alltid piga. Att lämna bort den skitiga bilen till tvätt är helt okej. Men att ”lämna bort” köket till tvätt är inte okej.

    För mig är det det slavaktiga utnyttjandet som inte är okej. Allt som kan bidra till att öppna den stora tjänstesektorn för vita och sjysta pengar är däremot helt okej."

    Mona Sahlin, Med mina ord, Rabén Prisma

    SvaraRadera
  13. Bra Andreas ! Jag kunde nästan gissa att du kunde bättre,genom att se hur du använder språket så gissar jag att du gått fler år i skolan än mig ! Att kvinnliga ålderspensionärer använt mest gick att utläsa av statistiken. Vilken ekonomigrupp dom kom ifrån gick inte att utläsa,tyvärr. För mig är det fortfarande det ideologiska som är det intressanta iallafall. Men dina tidigare påståenden om vilka som använder Rut-avdrag hittade jag inte,kan vara att jag är dålig på att läsa statistik.Bifoga gärna länk ! Mona´s åsikter får stå för henne. Jag är aktiv socialdemokrat men inte livegen partiet. Hoppas hon är smartare nu. Troligtvis så menade hon något annat sätt men det var ett dumt sätt att uttrycka sig på ! Fortsätt gärna kritisera men acceptera att jag vill ha understödd kritik när det gäller statistik. Om du däremot vill ifrågasätta det ideologiska är jag mer öppen. Tack för att du tar dig tid. Det absolut viktigaste är att demokratiskt diskutera för att tillsammans lösa !

    SvaraRadera
  14. Tittar man på vilka som använt Rut mest så är det övervägande höginkomsttagare.

    Efter att dessa grupper fått skattesänkningar på hundratusentals kronor per år så bör de nog ha råd att betala vad tjänsten kostar.
    Ta vår käre statsminister och hans fru som fått skatten sänkt med ca 125 000 kr. Har man då inte råd att betala för sig?

    Till Andreas exempel att motståndare nyttjar avdraget och enligt honom inte bör göra så. Om man år emot hög skatt skall man betala mindre än andra då? Eller om man år för högre skatter skall man betala mer än vad lagen säger?

    Anledningen till att Rut ska bort är att de som tidigare använt det inte haft moral till att betala skatt och köpt det svart gott kan höra rätt för sig fortsättningsvis oavsett om jag som skattebetalare står för deras städhjälp eller inte.

    Anledningen till att rot ska vara kvar är att det oftast handlar om jobb som gemene man inte kan/får utföra + att man historiskt sett vet att det skapas fler jobb genom att byggbranschen har att göra.

    SvaraRadera
  15. Tobias:
    Jag är varken röd eller blå. Varken för eller emot RUT, utan jag gillar att debattera, prata och konversera. Jag såg chansen och du nappade. Jag måste ge dig beröm för att när du håller dig till rätt nivå så är du duktig. Fortsätt så och du kan göra/bli vad du vill och nå hur långt du önskar. Jag önskar dig helt ärligt lycka till med det och ser fram emot att följa din blogg.

    Magnus: Skillnaden mellan att betala skatt och använda RUT är att skatten är obligatorisk och satt till en nivå anpassad efter din inkomst. RUT är frivilligt. Gällande skillnaden ROT och RUT se tidigare inlägg. Skall ROT bara få användas där yrkesbevis krävs för utförandet, typ elarbeten?

    MVH Andreas

    SvaraRadera